De ombudsmannen nemen een resolutie aan over het recht om fouten te maken
Op woensdag 18 maart presenteerde Marc BERTRAND, Ombudsman van Wallonië en de Federatie Wallonië-Brussel en voorzitter van Ombudsman.be, het Belgische netwerk van ombudsmannen, aan de pers de resolutie die door alle leden van het netwerk werd aangenomen. Dezelfde resolutie werd gericht aan alle parlementen en regeringen van het land. Het Belgisch netwerk van ombudsmannen, kortweg ombudsman.be, waartoe de ombudsman van de Duitstalige Gemeenschap behoort, beveelt de politici aan om het 'recht om fouten te maken' wettelijk vast te leggen.

Voor een eerlijker bestuur: Naar een wettelijke erkenning van het recht om fouten te maken.

Gezien de toenemende complexiteit van administratieve procedures kunnen er gemakkelijk fouten worden gemaakt. Het recht om fouten te maken, dat al wettelijk is verankerd in Frankrijk en Nederland, werd in 2021 goedgekeurd door de Belgische Senaat en is nu opgenomen in verschillende recente intergouvernementele overeenkomsten.

Dit principe is gebaseerd op een eenvoudig idee: burgers vertrouwen, ervan uitgaan dat ze te goeder trouw handelen en hen de kans geven om een fout recht te zetten zonder bang te hoeven zijn voor onmiddellijke sancties. Het is een reorganisatie van administratieve praktijken in de richting van een meer welwillende en pedagogische aanpak die een vertrouwensrelatie tussen burgers en de overheid bevordert.

Een wettelijk kader voor een menselijker administratie

Door het recht om fouten te maken in de wetgeving op te nemen, krijgen burgers de kans om een fout te corrigeren zonder het risico te lopen op willekeurige sancties. Het zou ambtenaren ook zekerheid bieden door hen een duidelijk kader te geven om met dergelijke correcties rekening te houden. Dit beginsel stelt de fraudebestrijding niet ter discussie, maar maakt een onderscheid tussen te goeder trouw gemaakte fouten en frauduleus gedrag.

De aanbevelingen van Ombudsman.be, het Belgische netwerk van ombudsmannen.

Ombudsman.be stelt verschillende essentiële elementen voor om het recht op fouten te implementeren:
De burger de kans geven om een fout binnen een redelijke termijn te corrigeren.
Aandringen op de goede trouw van de burger en fraude uitsluiten.
De rol van administraties verduidelijken om burgers bij te staan.

Naar een toegankelijkere overheid

Het aannemen van het recht om fouten te maken zou het vertrouwen tussen burgers en de staat versterken en tegelijkertijd zorgen voor eerlijkere en transparantere administratieve procedures. Dit principe betekent een grote stap voorwaarts naar een menselijker administratie die de rechten van burgers respecteert.





L:

De ombudspersoon van de Duitstalige Gemeenschap van België

Een bemiddelaar tussen de burger en de overheid

De ombudspersoon kan bemiddelen tussen de burger en het bestuur.
De burger heeft de mogelijkheid uw standpunt te verklaren.
Door de analyse en de bundeling van de verschillende individuele situaties probeert men op lange termijn de werking van de inrichting te verbeteren.

De ombudspersoon treedt bemiddelend op bij een klacht tegen een beslissing of een aanpak

van een overheidsinstelling of van een gemeente of een OCMW van de Duitstalige gemeenschap :
van de onderwijsinstellingen in de Duitstalige Gemeenschap
één van de volgende instelling in de Duitstalige Gemeenschap:

De ombudspersoon is niet verantwoordelijk voor deze klachten:

via federale, regionale of buitenlandse autoriteiten. via ziekenhuizen over autonome bedrijven zoals de spoorwegen of het postkantoor. bij privégeschillen.
In dat geval stuurt de ombudsvrouw automatisch de klacht aan de bevoegde ombudsdienst door.

Wie kan een klacht indienen?

een burger een bedrijf een vereniging
Iedere natuurlijke persoon, rechtspersoon of feitelijke vereniging kan een klacht bij de ombudsvrouw indienen. De nationaliteit, woonplaats of zetel doet er niet toe.

Ben je nog niet zeker wie daadwerkelijk uw klacht onderzoeken kan?

Ga gewoon op zoek naar onder http://www.ombudsman.be/de.
U kunt contact opnemen met de Consumentenbescherming Centrum in Eupen als u problemen heeft met uw verhuurder of huurder of uw energie- of telefoonprovider. https://verbraucherschutzzentrale.be

de ombudspersoon

NE3HN2
De ombudspersoon is er om in een vertrouwelijke omgeving naar U te luisteren. Ze is aan het beroepsgeheim onderworpen. Haar prestaties zijn kosteloos.
7MNUQN
De ombudspersoon is uw partner voor een in onderlinge overeenstemming genomen en buitengerechtelijke oplossing van uw geschill met een bestuur
ALUFE9
Zij ziet haarzelf als een onafhankelijk en neutraal bruggenbouwer en zet zich in voor een hervatting van de dialoog tussen u en de beheersautoriteit.

Bel !

De ombudspersoon heeft een gratis nummer.

telefoon: 0800 98759
Je kan de Ombudsdienst telefonisch bereiken van maandag von 13:30 tot 16:30 Uhr, dienstags von 9 tot 12 Uhr, freitags von 09 tot 12 Uhr. Als ze niet onmiddellijk reageert, kan het mogelijk zijn dat ze een gesprek voert of een vergadering bijwoont. Ze neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.
Buiten mijn kantooruren kunt u op een boodschap op de telefoonantwoordapparaat spreken of een email schrijven. De ombudsvrouw zal zo snel mogelijk contact met U opnemen.
Ombudsfrau
Platz des Parlaments 1
4700 Eupen
telefoon: 0800 98759
Web: www.dg-ombudsdienst.be
Email: