Elke persoon of organisatie die contact opneemt met de ombudsdienst kan een klacht indienen tegen de ombudsdienst.

Voorbeelden van ontvankelijke klachten over diensten

  • Tijdens de behandeling van een dossier ontvangt u geen informatie of antwoord van de ombudsdienst.

  • De informatie die u van de ombudsdienst ontvangt (via informatiebrochures, de website, enz.) is onvolledig of onduidelijk.

  • U bent niet tevreden over de toegankelijkheid van de ombudsdienst (aan de receptie, telefonisch, enz.).

  • U moet te lang wachten op een antwoord van de ombudsdienst.

  • U bent niet tevreden over het gedrag van een medewerker van de ombudsdienst (tijdens een telefoongesprek, bezoek, enz.).

  • U hebt een toegankelijkheidsprobleem met deze website?

Voorbeelden van niet-ontvankelijke klachten over diensten

  • Anonieme klachten

  • Ongefundeerde klachten over diensten (de reden moet altijd duidelijk worden vermeld)

  • Dienstklachten over feiten of omstandigheden die meer dan 1 jaar geleden plaatsvonden op de datum van indiening van deze dienstklacht

  • Dienstklachten over zaken waarvoor de Ombudsdienst niet verantwoordelijk is

  • klachten over zaken waarvoor een gerechtelijke procedure loopt bij een gerechtelijk college (Arbeidsrechtbank, RvV, Raad van State, enz.)

  • Dienstklachten in aangelegenheden waarvoor reeds een procedure aanhangig is gemaakt bij de Voorzitter van het Parlement

Opmerking

Als u een klacht indient bij de ombudsdienst, heeft dit geen invloed op de termijnen voor beroep bij de Raad van State en de rechtbanken.

Hoe kun je een serviceklacht indienen?

Er zijn verschillende opties beschikbaar:
  • Vul het Online klachtenformulier in.

  • Vul het PDF-document van ons klachtenformulier in (elektronisch of handmatig), u kunt het formulier naar ons opsturen per e-mail beschwerde@dg-ombudsdienst.be of het uitprinten en opsturen naar: Ombudsdienst, Parlementenplein 1, 4700 Eupen.

U ontvangt binnen 5 dagen een ontvangstbevestiging en binnen 14 dagen informatie over de ontvankelijkheid van uw klacht. Als uw klacht ontvankelijk is, zal de ombudsdienst de klacht onderzoeken en u binnen 45 werkdagen een gemotiveerd antwoord geven.

Ben je nog steeds niet tevreden?

Je kunt dan op verschillende manieren een zogenaamde secundaire officiële klacht indienen bij de voorzitter van het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap:
  • Voorzitter van het Parlement Patricia Creutz-Vilvoye, Platz des Parlaments 1, 4700 Eupen

  • Telefoon 087 31 84 50

  • patricia.creutz-vilvoye@pdg.be