Beperkte toegankelijkheid: De ombudsdienst van de duitstalige gemeenschap is alleen weer beschikbaar bij 07.01.2025.
Algemene Vergadering van het Belgisch Ombudspersonennetwerk
Op vrijdag 13 december hield het Belgische netwerk van ombudsdiensten, Ombudsman.be, zijn algemene vergadering in het stadhuis van Antwerpen. Het netwerk, dat 29 instellingen van ombudsmannen en bemiddelaars in België omvat, werd in Antwerpen verwelkomd door de gemeentelijke ombudsvrouw Karla BLOMME. Voorgezeten door Marc BERTRAND, Ombudsman van Wallonië en de Federatie Wallonië-Brussel, maakten de leden de balans op van het voorbije jaar en de uitgevoerde activiteiten.

Ze namen ook nota van de conclusies en aanbevelingen van professor Stefaan VOETS, professor aan de KUL, naar aanleiding van de studie over 'Belgische ombudsmannen en de Beginselen van Venetië'. Tot slot werkten de bemiddelaars en ombudsmannen aan een ontwerpresolutie over het recht op dwaling.

Een drukke dag om het jaar 2024 af te sluiten en nieuwe perspectieven te openen voor 2025.


P46JZ9
Mitte links, Ombudsperson der Deutschsprachigen Gemeinschaft - Marlene Hardt

De ombudspersoon van de Duitstalige Gemeenschap van België

Een bemiddelaar tussen de burger en de overheid

De ombudspersoon kan bemiddelen tussen de burger en het bestuur.
De burger heeft de mogelijkheid uw standpunt te verklaren.
Door de analyse en de bundeling van de verschillende individuele situaties probeert men op lange termijn de werking van de inrichting te verbeteren.

De ombudspersoon treedt bemiddelend op bij een klacht tegen een beslissing of een aanpak

van een overheidsinstelling of van een gemeente of een OCMW van de Duitstalige gemeenschap :
van de onderwijsinstellingen in de Duitstalige Gemeenschap
één van de volgende instelling in de Duitstalige Gemeenschap:

De Ombudspersoon is niet verantwoordelijk voor deze klachten

  • bij klachten die de federale, regionale of buitenlandse autoriteiten
  • Over ziekenhuizen
  • de autonome economische overheidsbedrijven (NMBS, De Post, ...) aangaan.
  • in particuliere geschillen.
In dat geval stuurt de ombudsvrouw automatisch de klacht aan de bevoegde ombudsdienst door.

Wie kan een klacht indienen?

  • elke burger
  • elk bedrijf
  • elke vereniging
Iedere natuurlijke persoon, rechtspersoon of feitelijke vereniging kan een klacht bij de ombudsvrouw indienen. De nationaliteit, woonplaats of zetel doet er niet toe.

Ben je nog niet zeker wie daadwerkelijk uw klacht onderzoeken kan?

Ga gewoon op zoek naar onder http://www.ombudsman.be/de.
U kunt contact opnemen met de Consumentenbescherming Centrum in Eupen als u problemen heeft met uw verhuurder of huurder of uw energie- of telefoonprovider. https://verbraucherschutzzentrale.be

de ombudspersoon

N9W7LH
De ombudspersoon is er om in een vertrouwelijke omgeving naar U te luisteren. Ze is aan het beroepsgeheim onderworpen. Haar prestaties zijn kosteloos.
SBVKSV
De ombudspersoon is uw partner voor een in onderlinge overeenstemming genomen en buitengerechtelijke oplossing van uw geschill met een bestuur
WS6JBI
Zij ziet haarzelf als een onafhankelijk en neutraal bruggenbouwer en zet zich in voor een hervatting van de dialoog tussen u en de beheersautoriteit.

Bel !

De ombudspersoon heeft een gratis nummer.

telefoon: 0800 98759
Beperkte toegankelijkheid: De ombudsdienst van de duitstalige gemeenschap is alleen weer beschikbaar bij 07.01.2025.
In dringende gevallen kunt u een bericht op het antwoordapparaat achterlaten
Ombudsfrau
Platz des Parlaments 1
4700 Eupen
telefoon: 0800 98759
Web: www.dg-ombudsdienst.be
Email: