Nieuwe VN-resolutie benadrukt het belang van ombudspersonen
Op 17 december 2024 heeft de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties een resolutie aangenomen waarin de belangrijke rol van ombudspersonen en ombudsmannen in onze samenlevingen wordt benadrukt. Deze resolutie erkent hun rol als essentieel: Het beschermen van mensenrechten, het bevorderen van goed bestuur en het waarborgen van de rechtsstaat door de kloof tussen burgers en overheidsdiensten te verkleinen.
In de resolutie wordt de nadruk gelegd op het effect van ombudspersonen bij het verwezenlijken van de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling, met name doelstelling 16, die gericht is op het opbouwen van inclusieve samenlevingen en het versterken van overheidsinstellingen. In de resolutie wordt erkend dat ombudspersonen een belangrijke bijdrage leveren aan dit doel door gratis en toegankelijke klachtenmechanismen te bieden, systeemproblemen op te sporen en zo het openbaar bestuur op alle niveaus op doeltreffende en verantwoordelijke wijze te verbeteren.
De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties benadrukt ook het belang van het aanwijzen van contactpersonen binnen de overheid die klachten effectief kunnen afhandelen.
In de resolutie worden staten opgeroepen ombudsmannen en bemiddelingsdiensten in te stellen in overeenstemming met de beginselen van Venetië, de onafhankelijkheid van ombudspersonen te waarborgen, hen voldoende middelen te geven om vrij en effectief te kunnen handelen en hun belang voor het versterken van de democratie te erkennen.

veröffentlicht: 18.03.2025